Pierwotnie planowany na 31.12.2024 r. okres przejściowy dla ośrodków szkolenia kierowców dotyczący używania ciężarówki z przyczepą do nauki jazdy kat. CE został wydłużony o rok co oznacza, że nauka jazdy tym zespołem pojazdów będzie dozwolona do 31.12.2025 r.
Izby gospodarcze reprezentujące liczne OSK wnioskowały o wydłużenie ostatecznego terminu ze względów ekonomicznych. Warto tu podkreślić, że dotychczas używane ciężarówki z przyczepami mają zostać zastąpione ciągnikami siodłowymi wraz z naczepami do końca 2025 roku.
W przypadku tej zmiany ścierają się interesy dwóch grup- środowiska firm transportowych oraz ośrodków szkolenia. Firmy transportowe oczekują zaspokojenia swoich potrzeb kadrowych poprzez kandydatów szkolonych na powszechnie używanych w transporcie dalekobieżnym zestawach typu ciągnik siodłowy+ naczepa. W kontrze do tych oczekiwań są argumenty ośrodków szkolenia mówiące o tym, że to znacząco podniesie koszty kursów, ponieważ dotychczas używana ciężarówka jest używana zarówno do kursów na kat. C, jak i CE.
Konieczność zakupu ciągnika siodłowego z naczepą będzie oznaczać podwyżkę cen za kursy, a to znacząco obniży dostęp do zawodu kierowcy zawodowego. Kwestia wydłużenia terminu przejściowego dotyczyć też będzie zajęć z użyciem automatycznej skrzyni biegów w ramach kwalifikacji wstępnych, co według nieoficjalnych informacji zostanie przedłużone o rok (tak jak powyżej).
Podsumowując – te zmiany są potrzebne, jednak należy też wziąć pod uwagę ich skutek ekonomiczny. Następstwem zmian nie powinno być utrudnienie dostępu do zawodu poprzez podniesienie cen, a to będzie nieuchronnym efektem wprowadzonych zmian.