Do końca 2024 roku przewoźnicy wykonujący usługi w transporcie międzynarodowym (dotyczy to wspólnoty europejskiej) są zobowiązani wymienić tachografy 1 generacji (instalowane w ciężarówkach do 2019 r.) oraz analogowe na urządzenia 2 generacji. Wynika to z dyrektyw Unii Europejskiej w ramach tzw. pakietu mobilności. Jest to temat kontrowersyjny, ponieważ producenci urządzeń oraz serwisy od ponad roku informują, że nie będą w stanie zaspokoić wymagań rynku wynikających z tego obowiązku.
Warto tu podać informację czym się różnią tachografy 1 i 2 generacji. Tachograf G2 posiada funkcję zdalnej kontroli i satelitarnego pobierania danych. Od 2025 r. będzie to obowiązkiem przewoźników międzynarodowych by można było kontrolować zdalnie ich pojazdy oraz pobierać dane w trakcie użytkowania pojazdu przez kierowcę.
Kary za brak spełnienia tego wymogu będą zależne od kraju członkowskiego UE. W Polsce będzie to 12 tys. złotych, natomiast najbardziej rygorystycznym krajem będzie Francja, która będzie mogła nałożyć karę do 30 tys. euro.
Można przewidywać, że kwestie tachografów będą potężnym narzędziem dla transportowych służb kontrolnych w 2025 r., co z kolei będzie oznaczało kłopoty dla przewoźników. Chcesz ich uniknąć? Zapraszam do kontaktu