Kiedy mogę wydłużyć czas jazdy ponad dopuszczalne normy w celu powrotu do domu/na bazę?
W ramach pakietu mobilności zastosowano „furtkę” zezwalającą na wydłużeniu czasu jazdy w celu powrotu do domu lub na bazę transportowa. Jednak, żeby go wykorzystać muszą nastąpić pewne zdarzenia na drodze, których kierowca nie może przewidzieć. Oznacza to, że kierowca nie może planować wydłużenia czasu jazdy, a może go wykorzystać w wyniku wydarzeń na drodze, których nie był w stanie danego dnia przewidzieć.
Do takich sytuacji można zaliczyć np. wypadek na drodze, protest związków zawodowych, kolejkę na granicy lub anomalie pogodowe (powodzie, śnieżycę itp.) Kolejnym wymogiem jest odpoczynek tygodniowy co oznacza, że możemy wydłużyć czas jazdy ponad dopuszczalne normy tylko wracając do domu/bazy w celu odebrania tygodniowego odpoczynku. Poniżej przedstawiam możliwe warianty dla kierowców wynikające z powyższych ograniczeń.
- Kierowca może wydłużyć czas jazdy o 2 godziny, jeśli zjeżdża do domu/na bazę w celu odebrania regularnego odpoczynku tygodniowego wynoszącego min. 45 godz. Może do tego użyć dozwolonego wydłużenia jazdy do 10 godz. co łącznie daje 12 godz. jazdy w zmianie roboczej. Warto tu wspomnieć, że w tym wariancie po 10 godz. jazdy musi nastąpić dodatkowe 30 minut przerwy.
- Kierowca może wydłużyć czas jazdy o 1 godzinę, jeśli zjeżdża do domu/na bazę w celu odebrania skróconego odpoczynku tygodniowego wynoszącego min. 24 godz. Może do tego użyć dozwolonego wydłużenia jazdy do 10 godz. co łącznie daje 11 godz. jazdy w zmianie roboczej. W tym wariancie nie trzeba wykonywać 30 minutowej przerwy po 10 godzinie jazdy.
Wydłużony czas jazdy możemy dodać do tygodniowego czasu jazdy (co może nam dać 58 godz. jazdy w tygodniu), natomiast wydłużenie to absolutnie nie może spowodować przekroczenia dwutygodniowego czasu jazdy (90 godz.). Po zjeździe kierowca jest obowiązany do zrobienia wydruku, opisania go i przechowywania go przy sobie podczas przewozów przez następne 28 dni.
Jak zostało podane powyżej wykorzystanie tej możliwości przez kierowcę jest ściśle określone i nie może wynikać z planów kierowcy a sytuacji losowej na drodze.